Spajjisens place

Direktlänk till inlägg 12 april 2012

Sagan om Whiskey och Alice

Av Alice Spajjis - 12 april 2012 10:52

Det var en gång en liten tjej som sa till sina föräldrar att hon ville börja rida. När hon var åtta år fick hon börja på "teori" i Målserum. Där fick hon lära sig hur man ryktade sadlade, tränsade, hästens färger och kroppsdelar osv.


Efter teorikursen fick hon börja rida en halvtimme varje onsdag. Men hon var ganska rädd av sig, tyckte att hästarna var stora och läskiga... I början hade hon lite olika hästar som hon tyckte om, t.ex Amiko, Korint och Petro, men efter några månader fäste hon sig vid Whiskey, en kraftig brun-vit d-ponny.

            

Med tiden försvann osäkerheten, och Alice vågade borsta Whiskey själv, rida utan ledare och sådär. Det gick framåt och hon lärde sig galoppera och hoppa. Men hon nöjde sig med att rida en gång i veckan, och ville aldrig åka till stallet mer än så.


En sommar när Alice hade ridit sin lektion dröjde hon sig kvar i stallet med några andra tjejer, och ville inte åka hem när hennes mamma kom och hämtade henne. Hon började vilja åka till stallet mer, hon liksom ville vara med i den där "gemenskapen"....  Till hösten fick hon bli "lärling" på Whiskey, alltså prova på att sköta om honom några dagar i veckan, och efter ett halvår blev hon skötare "på riktigt".

  Hon sparade också pengar till att kunna rida en lektion till i veckan och började senare att rida även på lördagar, men det var inte så ofta hon fick rida Whiskey.


Alice blev en säkrare ryttare och kunde nu t.ex enkla dressyrrörelser.

Sommaren 2010 hyrde hon Whiskey en vecka, och hittade på en massa skoj tillsammans med sin kompis Ida som också hade hyrt en häst. På den veckan stärktes bandet mellan dem mycket.


Alice fick börja tävla Whiskey på klubbtävlingar, och red L:C1 dressyr och var med på några clear round-hoppningar (50-60cm). Dock gick det inte särskilt bra på hopptävlingarna, Whiskey var slö, tjurig och vägrade hela tiden. Det var också många andra som ville hoppa Whiskey. Alice kände att Whiskey var trött på att hoppa de där banorna varje månad och tog en paus från tävlandet.


Efter ungefär ett halvår försökte hon sig på en klubbtävling igen, och mycket riktigt gick det mycket bättre när Whiskey hade fått en paus. Whiskey var riktigt pigg och taggad! Nu började de få sina "felfritt-rosetter" och började hoppa i 70cm också. Julen 2011 var de med på en 2 dagars hoppkurs, som också gjorde att det gick framåt.


Igår red jag Whiskey på min lektion och det gick hur bra som helst. Han var jättepigg och vägrade inte en enda gång, fast ett av hindrena låg på 1m! :D <3


I fortsättningen kommer jag skriva om varje gång jag har ridit honom =)


 


   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

.

Av Alice Spajjis - 7 januari 2013 13:02

Denhär bloggen har flyttats till http://alicelund.blogg.se/?tmp=833859 ...

Av Alice Spajjis - 4 januari 2013 20:02

Har startat upp den nya bloggen lite smått nu. Blir ingen mer uppdatering här i alla fall så klicka på länken c: http://alicelund.blogg.se...

Av Alice Spajjis - 3 januari 2013 15:58

Var med på en hoppkurs i stallet idag med Whiskey, så jävla skönt att vara där och göra nytta igen! Själva atmosfären i stallet, dethär att "det finns alltid jobb att göra så bara move your ass och hjälp till" älskar jag. Har varit fett rastlös de se...

Av Alice Spajjis - 1 januari 2013 12:02

Helt kääär i denhär låten!! texten är sjuk men ändå. Har hört av många att My Chemical Romance liknar  Green Dy så då tänkte jag att jag får väl lyssna på dom då. Jag gillar dom jättemycket, även om Green Day är ännu bättre. Vissa låtar kan vara li...

Av Alice Spajjis - 31 december 2012 17:24


Hejsan!
Alice heter jag och är född 1998. Här på min blogg skriver jag om ridning, djur, foto, musik, vänskap, tips och lite random tankar som kommer upp i min skalle då och då. Ja, Kolla på innläggen så märker du. Enjoy! :)

©opyright

Alla texter och dikter på bloggen är skrivna av mig och får inte användas för eget bruk om det inte särskilt står att du får ta den texten.

 

Alla foton på bloggen är tagna och redigerade av mig om det inte står något annat. Fotona får användas för eget bruk men copyright-stämpeln med mitt namn får inte tas bort.

 

Hoppas ni respekterar detta :)

Hitta i bloggen

Till höger här finns mina senaste inlägg, bara att  läsa! ;) 

I högra hörnet vid varje innlägg står det "Kommentarer". klicka där så kan du skriva en kommentar till mig, vilket skulle göra mig jätteglad. Alla åsikter är varmt välkommna, även kritiska! :)

 

Om du scrollar ner och tittar i denna spalt till vänster i bloggen hittar du b.la länkar till mina vänners bloggar, info om de hästarna jag brukar sköta om, ett smakprov på mina foton och hur du kan följa min blogg eller "gilla" den på facebook.

 

 Här kan du även klicka på en särskild kategori. Om du klickar på t.ex "Ridning" så kommer alla innlägg som handlar om hästar upp. 

 

Enjoy!

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<<
April 2012 >>>

Senaste inläggen

Whiskey ♥

       Whiskey är ponnyn i mitt liv skulle man kunna säga, han har alltid varit nummer 1 för mig!

  Han är lektionshäst på vorf ridskola och väldigt lugn och snäll med nybörjare, men när jag rider brukar han piggna till rejält! :D

 

Ras:Fjording/Paint

E: Suspisious Mischief

U: Ekelunds Fia

UE: Pontus

*1996

Färg: Gulskäck typ ? ^^

Kat: D-ponny

 

 

 

Jojje ♥

Munsboro Joyce, "Jojje" är min kompis Idas häst. Jag har honom på torsdagar och hjälper även  till att rida och sköta om honom om Ida är sjuk eller något. Han är en jättefin och snäll häst som älskar att hoppa!

 

ras: irish nånting ?

*1999

D-Ponny    

 
 

  

   
     

Arkiv


Skapa flashcards